ر حقیقت 95% سایش موتور در همان 10 ثانیه اول بعد از روشن کردن ماشین
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

روشن کردن موتور خودرو در ابتدای روز

WEAR-FREE COLD ENGINE STARTS

 

روشن کردن موتور سرد بدون اایجاد فرسایش در آن :

  WEAR-FREE COLD ENGINE STARTS

 

یکی از روشهای زیاد کردن عمر موتور و  حذف خرابی زود هنگام قطعات آن استفاده از سیستم روغنکاری اولیه است چنین دستگاهی در بازار موجود است و نصب آن هم سریع و آسان است و مشکل فقدان روغنکاری در شروع کار موتور را برطرف می کند .

شاید به این نکته واقف نباشید ولی هنگامیکه اتومبیل اتان را روشن می کنید قسمت عمد ه ای از فرسایش  موتور در همان لحظه اتفاق می افتد و صدای ضربه زدنها و سخت کردن که هنگامروشن کردن ماشین شنیده می شود دقیقا به همین علت است .

در حقیقت 95% سایش موتور در همان 10 ثانیه اول بعد از روشن کردن ماشین اتفاق می افتد قبل  از آنکه روغن  بتواند لایه محافظت کننده ا ش را بر روی یاتاقانها و دیگر قطعات حساس بگستراند ..

 

 هنگامیکه موتور داغ را خاموش می کنیم شروع به سرد شدن می کند و روغن هایی که در بخش های مختلف موتور پاشیده شده بودند همگی چکه کرده و به کارتل بر می گردند . وقتی برای مدت طولانی این موتور خاموش باقی بماند ( مثلا در طول شب ) روغن های جمع شده در کارتل بتدریج سرد و غلیظ می شوند و پمپ کردن آنها مشکل می شود . به همین جهت است که تا چند ثانیه ای بعد از استارت ماشین هیچ گونه فشار روغنی وجود ندارد و دراین زمانی که موتور در جا کار می کند قطعات ان نظیر یاتاقانها ،پیستون  ها ، میل بادامک و شاتونها منتظر رسیدن روغن هستند .  به همین علت است که بیشترین سایش موتور در همان اولین لحظات آن اتفاق می افتد و هر بار که موتور را خاموش و روشن  می کنیم این سایش تکرار می شود .  ذرات فلزی که در اثر این سایش بوجود آمده اند به همراه روغن حرکت می کنند و سایش های بیشتری را پدید می آورند و روند سایش را شتاب می بخشند  .

 

روش درست روشن کردن ماشین :

 بنابراین به هنگام روشن کردن ماشین اصلا به آن گاز ندهید این بد ترین کاری است که می توان انجام داد بگذارید موتور خیلی آرام با دور کم کار کند حتی بعضی  ماشین ها از فیوز های تاخیری در سر راه دلکو استفاده می کنند که باعث می شود ماشین به اصطلاح با تک استارت روشن نشود بلکه در دومین و سومین  استارت زدن روشن شود تا بخشی از سیستم آن روغنکاربی شود .

 

 این حالت خشک و بدون روغن روشن شدن موتور بخصوص در نواحی که هوای خیلی سرد یا خیلی گرم دارند .( مثلا اردبیل و ماهشهر ) بیشتر اتفاق می افتد . و موتور ماشین به روغن کاری اولیه بیشتر و طولانی تری نیاز داشته باشد . سیستمهایی که بتوانند این روغن کاری اولیه را انجام دهند از سال 1988طراحی شده اند طرز کار آن ساده است یک پمپ برقی قبل از روشن شدن ماشین روغن مورد نیاز برای روانکاری آن را تامین می کند . چنین روشی می تواند از فرسایش زودهنگام ماشین و هزینه های چند هزار دلاری آن جاوگیری کند ( البته در ایران بدلیل دستمزد پائین ، هزینه تعمیر اساسی موتور کمتر است و بسته به نوع ماشین و شدت خرابی بوجود آمده در ان بین 300 تا 700 هزار تومان هزینه دارد . در اینجا قیمت وسایل یدکی بالاست و کیفیت آنها پائین است .

منبع :  http://www.diy-boat.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: