تاثیر دور موتور بر مصرف سوخت
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

کارکرد بهینه ی موتور تابع پارامتر های مختلفی هست که عوامل مختلفی روی اونها تاثیر گذاره و به طور کلی میشه برای هر ماشین گفت که اگر دور موتور از یه حدی بالا تر بره مصرف سوخت بدون تناسب با قدرت موتور بالا میره و بازدهی پایین میاد. اما در هر صورت مصرف سوخت و عملکرد موتور مجزا از سرعت هست و فقط به دور موتور بستگی داره و بس یعنی وضعییت دنده بی تاثیر هست چرا که موتور ماشین هست که بنزین رو مصرف میکنه نه گیربکس(!).

زمانی که دور موتور از حدود 4500 بالا تر میره وضعییت سوپاپها طوری میشه که قبل از اینکه سوپاپ کامل باز شه موقع بسته شدنش فرا میرسه و با قبل از اینکه کامل بسته شه موقع باز شدنش میشه و نهایتا" سوپاپها نه کاملا" بسته میشن و نه کاملا" باز میشن که به این حالت شناوری سوپاپ گفته میشه. شناوری سوپاپ باعث میشه که موقع تراکم مخلوط هوا و سوخت به دلیل باز بودن نسبی سوپاپ عمل تراکم بخوبی صورت نگیره و بخشی از ترکیب فوق از سوپاپ خروجی خارج شه همچنین مقداری زیادی از گازهای خروجی خارج نمیشن.

همچنین عمل روغنکاری به خوبی انجام نمیشه و این امر موجب خوردگی دیواره داخلی سیلندر، گشاد شدن سیلندر و نهایتا" روغن سوزی میشه.

در دور های بالا هنگامی که شاتون به واسطه ی دوران میل لنگ می خاد پیستون رو به پایین بکشه به دلیل تنش کششی زیادی که به شاتون اعمال میشه شاتون تغییر شکل الاستیک زیادی میده (به طول شاتون موقتا" اضافه میشه) و به همین موجب ممکن هست پیستون به سوپاپها برخورد کنه و باعث کج شدن اونها بشه. همچنین این امر (بار گذاری متناوب بیش از حد مجاز در شاتون) در دراز مدت باعث ایجاد خستگی در شاتون میشه که ممکنه باعث ایجاد ترک، دفرمه شدن و شکستگی در شاتون شه.

از طرفی میدونیم که هر نوع سوختی در مجاورت اکسیژن و در شرایط یکسان همواره با سرعت ثابتی میسوزه. اگر فرض کنیم که ترکیب هوا و بنزین در یک موتور چهار سیلندر 1800 سی سی با ضریب تراکم 9:1 با سرعت متوسط 20m/s میسوزه اگر سرعت حرکت پیستون بالا بره و به 20m/s نزدیک بشه مطمئنا" سوختن بنزین اثر رانشی کمتری روی پیستون داره و نهایتا" شما استفاده کمتری از انرژی بنزین در حال اشتعال میبری که موجب کاهش بازدهی موتور میشه. و اگر حدِ سرعت شاتون به 20m/s برسه تقریبا" سوختن بنزین بی تاثیر هست.

به هر حال بعضی از موتور ها هستند که برای دور های بالا طراحی میشن طوری که میتونن عملکرد و دوام خودشون رو در دورهای بالا هم حفظ کنن مثل موتور موتور سیکلتها که در دورهای 4000 تا 7000 بهترین عملکرد رو دارن.

اما در مورد گیربکس: گیربکس به واسطه ی عملکردی که داره این امکان رو فراهم میکنه که در دور (وگشتاور) ثابت شفت ورودی دورها (و گشتاورها) ی مختلفی رو در شفت خروجی به دست بده که به نسبت این دورها نسبت دنده میگن. اگر ماشین شما با دنده یک در دور 2000 میتونه با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت حرکت کنه در همون دور با وضعییت دنده پنج میتونه با سرعت 85 کیلومتر بر ساعت حرکت کنه که این امر باعث کاهش گشتاور چرخها و افزایش دور اونها و نهایتا" سرعت خودرو میشه اونهم در دور ثابت موتور و مصرف (تقریبا") ثابت سوخت.

نتیجه :

برای رانندگی در مسیر های طولانی (غیر از خیابانهای شهری) بهتر است دور موتور را در حدود 2000 تا 3000 نگه داریم و تا حد امکان با دنده سبک حرکت کنیم.

به اطلاعات ارائه شده از سوی کارخانه ی سازنده توجه کنیم.

همواره به تنظیم بودن موتور و لقی سوپاپ (فیلر گیری) توجه کنیم.

فیلتر ها و روغن را به موقع عوض کنیم و از انواع مرغوب استفاده کنیم.

شاد و پیروز باشی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: