تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ یک شنبه 13 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست


1 ) آیا این شمع ها برروی تمام خودرو ها تاثیر دارند ؟


بله ، تمام خودرو های بنزینی پس از مرحله تراکم باید با جرقه شمع ، مخلوط بنزین و هوا را محترق سازند تا بتوانند نیروی لازم برای حرکت را از سوزاندن این مخلوط بدست آورند .
لذا هر چه این جرقه قوی تر باشد این سوخت را بهتر سوزانده و قدرت بیشتری ازاد خواهد شد .
افزایش قدرت ناشی از این احتراق به عوامل مختلفی مانند شکل اتاق انفجار، نوع سوخت ، زمان و دور موتور خودرو بستگی دارد . برای اطلاعات بیشتر به مقاله ء شمع های گرانبها مراجعه کنید.

2) آیا شمع های اتومبیل های مختلف قابل استفاده بر روی یکدیگر هستند ؟

شمع های خودرو از لحاظ فیزیکی ( ابعادی و مشخصه حرارتی ) دارای یک سری استاندارد بین المللی هستند .لذا در صورت یکی بودن استاندارد مورد استفاده طراحان  موتور،  شمع های خودروهای مشابه قابل استفاده در یکدیگرند. بطور مثال استانداردهای راجع به قطر شمع ، ناحیه رزوه دار شمع و ارتفاع شمع و یا استاندارد حرارتی ناحیه سر شمع که در داخل اتاق انفجار قرار می گیرد .
شما برای آنکه ببینید آیا می توانید یک شمع را در موتور خود بکار ببرید کافیست ابعاد و هیت رنج آن را بدانید و با ابعاد و هیت رنج موتور شمع موتور خود مقایسه کنید،در صورت همخوانی مشکلی وجود نخواهد داشت. البته بهتر است همیشه از کاتالوگ کارخانه یا نظر یک کارشناس استفاده کنید چرا که در صورت انتخاب شمع نا مناسب به موتور خودروی شما آسیب جدی وارد خواهد شد.

3) آیا شمع اتومبیل های انژکتوری و کاربراتور با هم فرق می کنند ؟

کاربراتور و انژکتور وظیفه پاشش سوخت به درون موتور را دارند ، لذا هیچ گونه تفاوتی در انتخاب شمع برای یک موتور با شرایط یکسان و اختلاف صرف در سیستم سوخت رسان وجود ندارد .
مگر آنکه علاوه بر سیستم سوخت رسانی سیستم برق خودرو هم عوض شده باشد که در اینصورت باید مراقب هیت رنج یا بازه گرمائی شمع بود . البته عمدتا این تفاوت آنقدر نمی باشد که نیاز به تعویض شمع باشد . ولی به دلیل دقت کمتر کاربراتور در پاشش سوخت شاید بهتر باشد دهانه شمع کمی جمع تر فیلر زده شود .

4) آیا این شمعها  برای ماشینهای قدیمی هم قابل استفاده می باشند ؟

بله ، همانطور که گفته شد شمع دارای استاندارد می باشد در صورتیکه استاندارد ابعادی و حرارتی شمع با شمع مورد استفاده در خودروی مورد نظر یکی باشد قابل استفاده می باشد.
در نظر داشته باشید بدلیل تکنولوژی قدیمی بکار رفته در موتورهای آنها در صورت استفاده از شمع بهتر اختلاف بوجود آمده در بازده موتور فاحش خواهد بود .

5 ) آیا این شمعها ی سوزنی ایریدیوم در ماشینهای استاندارد که موتور آنها تقویت نشده است کارائی دارند ؟

بله ، شمع وظیفه جرقه زنی دارد . در نتیجه استفاده از شمعی که جرقه خود را قویتر میزند تنها به افزایش کارائی موتور کمک می کند . عملا این شمع ها برای خودروهای استاندارد نوعی تقویت  علمی و ارزان به حساب می آید .در واقع ارزانترین راه تقویت موتور خودرو تعویض شمعها و وایر های آنها با انواع جدید تر و بهتر می باشد.
 
6) آیا استفاده از این شمعها برای خودروهای عادی ضرر ندارد ؟

خیر ، نه تنها ضرر ندارد بلکه بدلائل زیر بسیار مفید خواهد بود :

الف) بدلیل احتراق کاملتر که در اثر بوجود آمدن جرقه قوی تر و دقیق تر بدست می آید، موتور از فرصت محدود سوزاندن سوخت بهتر استفاده می کند و مقدار بیشتری از مخلوط سوخت و هوا را می سوزاند در نتیجه راندمان موتور بالا رفته و با استفاده از سوخت کمتر قدرت بیشتری بوجود می آورد.

ب) بدلیل جرقه قوی تر موتور خودرو  در حالت سرد بهتر روشن می شود  .
ج) بدلیل از دست ندادن جرقه ضربات موتور یکنواخت تر بوده و موتور نرمتر کار خواهد کرد که نتیجه آن طولانی تر شدن عمر قطعات موتور میباشد .

7 ) آیا استفاده از شمعهائی که قدرت انفجار بالائی دارند حرارت موتور را بالا میبرد ؟

خیر ، حرارت شعله بزرگتر بوجود آمده مطلبی است که طراح آن را در شرایط طراحی لحاظ نموده است و قدرت خنک کنندگی موتور برای شرایط ایده آل طراحی گشته است .
لازم به ذکر است در شرایط طراحی راندمان موتور بالاتر در نظر گرفته می شود دلائل عدیده باعث نرسیدن به آن شرایط ایده آل می شود ، از آن دلائل میتوان ارتفاع از سطح دریا ، کیفیت سوخت ، سلامت فیلتر هوا ، سیستم پاشش سوخت و........نام برد .
به همین دلیل بازده موتورهای بنزینی در حدود 25 تا 35 درصد میباشد!
نکته بعدی آن است که در موتور خودرو جز بنزین ماده دیگری برای سوختن وجود ندارد و مقدار سوخت توسط طراح موتور در نظر گرفته شده است ، پس شما نمی توانید حرارت موتور را از محاسبه طراح فراتر ببرید .

8 ) چرا بعضی ها معتقدند شمعهای با قدرت جرقه باالا مصرف سوخت  را بالا میبرد ؟

این طرز تفکر کاملا بی اساس است ، چون شما در دور موتور پائین تر به قدرت مورد نظرخود خواهید رسید . علت تجربه چنین حالتی صرفا گاز دادن بیشتر راننده بدلیل نرمتر گاز خوردن موتور و در واقع راحتتر بالا آمدن دور موتور در اثر استفاده از شمع بهتر میباشد . لذا در صورت استفاده از شرایط رانندگی یکسان حتما با کاهش مصرف سوخت مواجه خواهید شد .


9) آیا پس از نصب این شمعها خودرو باید دوباره تنظیم  و یا دیاگ زده شود ؟

الزاما خیر ، در صورتیکه موتور خودرو شما مجهز به ( ECU)  باشد نیازی به تنظیم موتور مجدد ندارید مگر آنکه در اثر تعویض شمع و باز وبست وایر ها سیگنال خطائی به (  ECU  )  برود که در اینصورت خودرو باید دیاگ شده و خطای احتمالی پاک شود .
در مورد ماشینهای بدون ( ECU )  در صورت تنظیم بودن موتور نیازی به تنظیم ندارید .
یکی از مزایای این شمع ها این است که بدلیل ثابت بودن دهانه شمع در طول مدت کار درون موتور تنظیم موتور  به هم نمی خورد.


10) آیا باید وایرهای شمع نیز به همراه شمع تعویض شوند ؟

خیر ، مگر آنکه وایر شمع خودرو معیوب باشد که باعث برق دزدی بشود در واقع برق دزدی به معنای جرقه زدن در جائی به غیراز سر شمع می باشد که باعث از دست دادن فرصت سوزاندن بنزین ، تک کارکردن موتور و ضربات مهلک به موتور خودرو میگردد.
اما در صورت امکان  اگر از وایر نو استفاده شود چون مقاومت داخلی وایر کمتر بوده و رسانائی بهتری ایجاد میشود شما شاهد جرقه قویتری در سر شمع خواهید بود.

11)    آیا شمع های سوزنی نیازی به فیلر گیری دارند؟
         

       معمولا کارخانجات سازنده  اعلام میدارند که نیازی به فیلر گیری نمیباشد ، علت آنست که در صورت مراقبت نکردن در هنگام فیلرگیری به سوزن شمع آسیب میرسد و شمع غیر قابل استفاده خواهد بود . به همین دلیل عمدتا فیلر آنها توسط کارخانه تنظیم میگردد.
اما در هنگام نصب در صورت نیاز یک فرد ماهر و با دقت  میتواند بدون آسیب رساندن به سوزن ،دهانه شمع را تنظیم کند.

12)    آیا برای تعویض این شمع ها نیاز به مهارت خاصی میباشد ؟

       خیر ، این شمع ها مانند شمع های  عادی نیاز به تخصص خاصی ندارند . فقط باید مراقب بود که این شمع ها از دستتان به زمین نیفتند . همچنین در هنگام سفت کردن شمع باید به اندازه سفت شود ، در غیر از این صورت باعث شکستگی شمع میشود و یا با بوجود آمدن ترکهای موئی در بدنه شمع کارائی خود را از دست خواهد داد.

13)    چرا قیمت  شمع های سوزنی ایریدیم گران است ؟

         دو دلیل عمده برای گران بودن این شمع ها وجود دارد .


الف ) آلیاژ بکار رفته در آنها
ب ) تکنولوژی فوق العاده بالای بکار رفته در ساخت آنها که از لیزر یاک ، کوره زینترینگ ، تکنولوژی
فوق سرامیک می توان نام برد.
البته باید ذکر کرد که بر اساس مدت کارکرد این شمعها و مزایای بدست آمده عملا قیمت آنها به
هیچ عنوان گران نبوده و آنها در طول مدت کارکرد خود هزینه چند برابر قیمت خود را برای صاحب خودرو
جبران میکنند.

14 ) چگونه این شمع ها باعث کاهش سوخت میشوند ؟

با بزرگتر شدن شعله در موتور مقدار بیشتری از سوخت میسوزد و افزایش قدرت موتور در دور موتور پائین
تربدست می آید . لذا با کمتر گاز دادن و کمتر باز شدن دریچه گاز به همان قدرت موتور مورد نظر خود دردور موتور پایین تر میرسید که نتیجه آن کاهش مصرف سوخت میباشد .


15 )  آیا استفاده از مکمل های بنزین برای بالا بردن کیفیت  بنزین برای شمع ها مضر نیست ؟

در صورت پائین بودن کیفیت این مکمل ها بروی شمع مواد اضافه رسوب خواهد کرد و کیفیت جرقه زنی را پایین خواهید آورد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: