استارت : وظيفه استارت راه اندازي و چرخش موتور براي روشن كردن خودرو مي باشد.
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت

استارت : وظيفه استارت راه اندازي و چرخش موتور براي روشن كردن خودرو مي باشد.

اساس كار استارت :اگر در يك ميدان مغناطيسي يك ميله هادي حامل جريان برق قرار دهيم و مي دانيم هر سيم حامل جريان برق در اطراف آن ميدان مغناطيسي توليد مي شود كه اين ميدان با ميدان مغناطيسي اصلي بر هم نيرو وارد كرده سپس حركت ميله هادي مي شود.حال اگربجاي يك ميله هادي از يك قاب و دو نيم حلقه مطابق شكل استفاده كنيم هنگاميكه جريان از طريق دو نيم حلقه به قاب ارسال شود و با توجه به جهت جريان در داخل قاب ميدان مغناطيسي بوجود آمده اگرتشكيل قطب هاي همنام دهد باعث حركت قاب و  اگرتشكيل قطب هاي غيرهمنام دهد باعث جذب قاب مي شود. در موتور هاي الكتريكي جهت جريان را طوري انتخاب كرده كه تشكيل قطب هاي همنام دهد و باعث چرخش قاب شود.

 

 

اجزاي استارت خودرو:

 

بالشتك هاي استارت:وظيفه آنها توليد ميدان مغناطيسي بسيار قوي است و با توجه به نوع كلاف هاي بالشتك ها جريان زيادي از آن عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسي مي شود .

استارت ها از نوع اتصال بالشتك ها به دو صورت سري و موازي طراحي مي شوند :

1-     نوع سري : در اين نوع از بالشتك جريان برق واردكلاف هاي بالشتك شده و پس از عبوراز بالشتك ها از طريق ذغال مثبت وارد كلافهاي آرميچر شده و از طريق ذغال منقي به بدنه استارت متصل شده و مدار استارت كامل مي شود .

 

 

 

2-     نوع موازي :در اين نوع استارت جريان برق باطري ابتدا وارد ذغال هاي مثبت شده و از طريق ذغال مثبت به دو بالشتك مجاور هم رسيده و از طريق بالشتك مستقيم بدنه مي شود يعني بالشتك ها نسبت به آرميچر موازي مي باشند . 

 

آرميچر استارت : با عبور جريان زياد از آرميچر ميدان مغناطيسي قوي ايجاد مي شود و طبق قانون موتور هاي الكتريكي ميدان توليدي آرميچر با ميدان توليدي بالشتك ها بر هم نيرو وارد مي كنند و باعث چرخش آرميچر مي شود .

 

 

 

 

 

ذغال هاي استارت :جريان عبوري بالشتك ها و آرميچر از طريق ذغال انجام مي گيرد و جنس ذغال ها از مس و كربن بوده و مقدار مس آن بيشتر است تا اتلاف انرژي كمتر و در برابر عبور جريان زياد و گرما مقاومت داشته باشد . استارت ها در دو نوع دو و چهار ذغاله هستند.

دنده استارت : وظيفه دنده استارت همانند دنده واسطه عمل كرده و نيروي استارت را به فلايويل منتقل مي كند. دنده استارت داراي يك مجموعه بنام كلاچ يكطرفه مي باشد كه نيرو را در يك جهت منتقل كرده و در جهت ديگر بصورت هرز ميگردد.

 

 

 

 

 

 

 

 

انواع استارت :

1- دنده مارپيچي :در اين نوع استارت اتومات جدا از استارت است و عيب اين نوع استارت ها اين بود كه گاها دنده استارت پس از روشن شدن موتور گير ميكرد.  هنگاميكه برق سوئيچ اتومات را تحريك مي كند از طريق اتومات استارت در همان لحظه جريان كمي به موتور استارت رسيده و استارت به آرامي مي چرخد در اين حالت دنده استارت روي شفت حركت مخالف كرده به دنده فلايويل نزديك مي شود و در لحظه اي جريان اصلي برق از طريق كنتاكت اتصال دهنده به موتور استارت رسيده و باعث مي شود نيرويي به دنده استارت وارد گردد كه همان نيروي گريز از مركز كه مخالف گردش شفت آرميچر بوده و باعث درگيري كامل و بيرون نزدن دنده استارت مي شود و سبب چرخش فلايويل مي شود . هنگاميكه موتور روشن شد دور دنده فلايويل دنده استارت را به عقب مي راند ، در پشت دنده استارت يك فنر بزرگ پيچشي تعبييه شده و ضربه دنده استارت را مستهلك ميكند .

 

 

 

2-مارپيچي كشويي : در اين نوع استارت اتومات استارت دو وظيفه در حين راه اندازي موتور استارت دارد:

الف ) ارسال برق اصلي باطري به موتور استارت

ب ) به حركت در آوردن ( به جلو ) بردن دنده  استارت جهت درگير ي با دنده فلايويل براي گردش موتور

عملكرد اتومات استارت در نوع مارپيچي كشويي : اتومات استارت داراي دو عدد سيم پيچ بوده كه يكي از سيم پيچها نازك با تعداد دور زياد و بصورت موازي وصل شده بنام سيم پيچ نگهدارنده و ديگري از سيم ضخيم با تعداد دور كم و بصورت سري متصل شده بنام سيم پيچ كشنده و هنگاميكه سوئيچ را در مرحله استارت قرار مي دهيم جريان از طريق سوئيچ به سلونوئيد استارت رسيده كه به دو سر مشترك سيم پيچ نگهدارنده و كشنده وصل شده در ابتدا جريان از هر دو سيم پيچ عبور كرده و باعث توليد ميدان مغناطيسي قوي شده و اين حالت باعث جذب پيستون يا پلانچر اتومات به طرف داخل مي شود با حركت پيستوندو عمل صورت مي گيرد:1-  ديسك كنتاكت دهنده اتصال به پيچهاي M و B كه  B  اتومات به برق باطري و  M به موتور استارت وصل شده مي شود. برق باطري از طريق اتومات وارد موتور استارت شده و در اين حالت سيم پيچ كشنده چون بثورت سري بوده از مدار خارج مي شود و سيم پيچ نكهدارنده پيستون را نگه مي دارد و باعث چرخش استارت مي شود 2- از طرف ديگر حركت پيستون يا پلانچر به طرف داخل باعث حركت ماهك دنده استارت بطرف جلو شده و دنده استارت با دنده فلايويل درگير مي شود . با قطع برق سوئيچ  از حالت استارت برق اتومات استارت قطع شده و ميدان مغناطيسي آن از بين مي رود و همين امر باعث مي شود فنر برگشت دهنده پيستون را به جلو برده و دنده استارت با توجه به مكانيزم خود به عقب بر گردد و اتصال كنتاكت دهنده نيز ترمينال B  و M را از هم جدا مي كند و استارت از چرخش مي ايستد . عاملي كه وجود اتومات استارت را يك ضرورت براي استارت مي كند بخاطر عبور جريان خيلي زياد است ، هيچ كليد و سوئيچي نمي تواند اين جريان زياد را  تحمل كند زيرا زود ذوب مي شود .

 

3-آرميچر كشويي :اين نوع استارت ها كه براي كاميون ها و اتوبوس ها استفاده مي شود داراي سيم پيچ كشنده و سيم پيبچ كمك مي باشد و مجموعه آرميچر جهت درگير شدن با فلايويل حركت مي كند همچنين داراي كلاچ چند صفحه اي كه در زمان استارت زدن حركت را انتقال و در زمان روشن شدن حركت را منتقل نمي كند.

استارت هاي گيربكسي : براي بدست آوردن گشتاور بيشتر جهت چرخاندن راحت تر موتور هايي كه تعداد سيلندر بيشتر دارند و يا حجم موتور آنها بالاتر است از چرخدنده سياره اي استفاده مي كنند كه قطعه اي بنام گيربكس به واحد استارت اضافه گشته كه دور آرميچر استارت توسط اين واحد چرخدنده ها به گشتاور تبديل گشته و بنابراي حجم و فضاي اشغالي توسط استارت در اتومبيل كاهش و از طرفي جريان مصرفي نيز كم مي شود .

 

اجزاي استارت هاي گيربكسي

Print0008

بوش استارت :بوش ها محل تكيه گاه شفت آرميچر استارت مي باشد و هر استارت معمولا داراي دو عدد بوش كه محل نصب آنها در درپوش عقب و جلو مي باشد .

عيب يابي استارت :

1-با باز كردن سوئيچ و قرار دادن در حالت استارت هيچگونه صدايي و يا عملي انجام نمي گيرد : ابتدا قطب هاي باطري ها را از نظر تميز بودن و شل نبودن پايه ها بازديد نموده و بوسيله ولت متر باطري را چك مي كنيم مقدار آن بايد حدود 5/12 ولت باشد اگر هيچگونه ايرادي ديده نشد بوسيله يك پيچ گوشتي دو عدد پيچ بزرگ روي اتومات استارت را به هم متصل كنيد در اين حالت اگر اگر استارت شروع به چرخيدن نمود احتمالا سوئيچ يا اتومات خراب است.

كابل اتومات به استارت را قطع و يك سر ترمينال اتومات استارت را توسط سيم رابط به بدنه وصل  و توسط سيم ديگر از ترمينال مثبت به ورودي اتومات وصل ميكنيم در اين حالت بايستي اتومات عمل كند يعني دنده استارت را به سمت جلو بفرستد در صورتي كه سيم اتومات به بدنه را قطع كنيم در اين حالت اتومات به همان حالت قبلي ماند نشان دهنده سالم بودن اتومات است و در غير اين صورت سيم پيچ نگهدارنده آسيب ديده و اگر عمل نكرد هر دو سيم پيچ آسيب ديده است .

2- اگر استارت زديم و صدای تيک تيک شنيديم و استارت نمی چرخيد عمل بالا را با پيچ گوشتی انجام می دهيم اگر موتور استارت چرخيد اتومات استارت يعني ديسك كنتاكت دهنده داخل اتومات ارتباط برقرار نمي كند  و اگر نچرخيد استارت خراب است .

3-    با زدن استارت صدای دنده استارت خيلی شديد شنيده می شود که نشان دهنده خوردگی دنده استارت و يا دنده فلايويل است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: