انواع سیستم های روغنکاری موتور
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ دو شنبه 14 بهمن 1392برچسب:, توسط دوست

انواع سیستم روغنکاری موتور پیستونی:

1-سیستم پاشیدنی یا ترشحی (قاشقکی):

قدیمی ترین سیستم روغن کاری بوده و امروزه چندان متداول نمی باشد.

در این سیستم روغن کاری، روغن موجود در کارتل بوسیله ی یک قاشقک که به انتهای شاتون وصل شده است ،از کارتر برداشته شده و به سمت بالا یعنی سیلندر و پیستون پاشیده می شود .

این سیستم به دلیل نداشتن فشار در قسمت هایی که روغن فقط با فشار به آنها وارد می شود مانند یاتاقان ها و... ضعیف ترین نوع روغن کاری می باشد.

2-سیستم پاشیدنی و فشاری توائم:

این سیستم با به کارگیری روش قبلی به علاوه ی یک پمپ روغن کوچک قسمت هایی مانند یاتاقان های ثابت و متحرک را با فشار پمپ روغن کاری مرده و سیلندر و پیستون از همان روش قبلی روغن کاری می شوند.

3-سیستم روغنکاری فشاری،کاتر تر:

در این سیستم تمام روغنکاری موتور توسط فشار اویل پمپ انجام می گیرد و روغن با کانال های موجود در بلوکه سیلندر به تمام مناطق مورد نظر می رسد. در این طرح کارتر با حجم معینی از روغن پر شده و یک اویل پمپ روغن را از کارتر مکیده و در پایان مسیر دوباره به کارتر سرازیر می کند در ضمن مل لنگ در حین چرخش با روغن کارتر برخورد کرده و مقداری از آن را به دیواره ی سیلندر ها می پاشد.

این سیستم رایج ترین نوع می باشد .

4-سیستم روغنکاری فشاری،کاتر خشک:

در سیستم روغنکاری مخزن روغن دیگر همان محفظه میل لنگ نمی باشد و مخزن جداگانه ای به صورت یک استوانه در کنار بلوکه موتور در نظر گرفته می شود ، در ماشین های مسابقه ای به دلیل شتاب جانبی زیاد  در زمان پیچیدن های سریع ،روغن موجود در کارتل های تر به یک سمت رفته و پیکاپ روغن که ورودی اویل پمپ می باشد از روغن دور می ماند و وقفه در کار سیستم روغنکاری می افتد و چند لحظه بعد به دلیل نرسیدن روغن به یاتاقان ها موتور به اصطلاح می سوزد.

اما در سیستم روغن کاری خشک کارتر تا آن جا که امکان دارد کوچک طراحی می شود و چند عدد پمپ روغن قوی وظیفه مکیدن و ارسال روغن را با فشار زیاد را دارند . معمولا دو عدد پمپ به صورت موازی روغن را از محفظه لنگ مکیده و خروجی خود را به یک پمپ دیگر می دهند که با این دو پمپ سری شده است ، پمپ سوم وظیفه ی ارسال روغن به کانال های روغنکاری را بر عهده دارد.

یکی دیگر از دلایل جایگزینی سیستم خشک به جای تر این است که چرخش میل لنگ در درون یک مایع غلیظ(روغن) موجب از دست رفتن مقداری از کار تولیدی موتور میگردد که در موتور های قوی مقدار قابل ملاحظه ای می باشد.

علت استوانه بودن مخزن روغن هم کم کردن سطح روغن با هدف کم از بین بردن سریع تر کف روغن می باشد.

 

کارتل خشک

روغن کاری کارتر خشک

5- روغنکاری توسط اختلاط روغن با سوخت:

این روش روغن کاری در موتور های دوزمانه ی بنزینی کاربرد دارد ، به دلیل آن که در این موتور ها ابتدا سوخت و هوا باید وارد محفظه کارتر شوند تا پیش تراکم صورت بگیرد دیگر امکان وجود روغن کافی در کاتر نمی باشد به همین خاطر برای روانکاری موتور مقداری روغن به سوخت اضفه می گردد که همراه سوخت مصرف می شود وآلودگی زیادی را به وجود می آورد.

در این گونه موتور ها معمولا به دلیل این که امکان روغن کاری فشاری یاتاقان ها وجود ندارد ، به جای یاتاقان  های ساده از بلبرینگ استفاده می شود.

سیستم روغن کاری موتور

خواندن 323 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 13 آذر 1392 ساعت 21:04



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: