وایر
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ سه شنبه 12 فروردين 1393برچسب:, توسط دوست

وایر

وایر ها در سیستم جرقه وظیفه انتقال برق ولتاژ بالا را بر عهده دارند .در سیستم های قدیمی که دلکو به کار می رفت علاوه بر آن که برای هر سیلندر یک وایر وجود داشت که از دلکو به شمع سیلندر مربوطه می آمد یک وایر دیگر هم وجود داشت که دلکو و کویل را به هم ارتباط می داد و نامش وایر مرکزی بود که در سیستم های جدید تر که ecu  کار دلکو را نجام می دهد علاوه بر حذف دلک وایر مرکزی نیز حذف گردید.

انواع وایر:

1- سیمی

2-معمولی

3-مقاومت بالا tvr

سیمی: مقاومت آن به ازای هر فوت طول وایر صفر می باشد.

معمولی: مقاومت آن به ازای هر فوت طول وایر 2.5 تا 4.5 کیلو اهم می باشد.

مقاومت بالا:مقاومت آن به ازای هر فوت طول وایر 17 کیلو اهم می باشد.

طول وایر  سیلندر های گوناگون متفاوت می باشد.

نکته: وایری که خراب شود مقاومتش زیاد می شود.

وایر شمع

بسم الله الرحمن الرحیم

شمع

شمع قطعه ای است که در موتور های بنزینی وظیفه مشتعل کردن مخلوط سوخت و هوا را در زمان مورد نظر را بر عهده دارد.این قطعه به طور کلی به سه قسمت تقسیم می شود:

1- الکترود مرکزی

2- الکترود خارجی(کناری)

3- بدنه عایق چینی

جرقه شمع

شمع کاری به جز ایجاد فاصله هوایی در مسیر جریان برق را انجام نمی دهد مانند سیستم هایی که به عنوان فندک های برق در اجاق گاز ها مورد استفاده قرار می گیرد.البته باید توجه داشت که این کار به نظر ساده،در درون اتاق احتراق باید انجام شود از این رو این قطعه باید از لحاظ عمر و کیفیت مورد اطمینان باشد.

یکی از شرایطی که شمع باید بتواند آن را تحمل کند حرارت احتراق است که در هر ثانیه ممکن است چندین مرتبه به ان وارد گردد، از این رو جنس الکترود ها و عایق مهم است.

عایق که معمولا از جنس سرامیک انتخاب می گردد وظیفه دارد الکترود مرکزی را نسبت به بدنه عایق الکتریکی کند و هم این که عایق حرارتی نسبت به فضای احتراق و بیرون از آن باشد.

عایق سرامیکی  شمع : جنس این عایق اکسید آلومینیم یا آلومین بوده و نقطه ذوب آن 2050 درجه سانتی گراد و وظیفه ی عایق سرامیکی عایق بندی ترمینال اصلی و الکترود مرکزی شمع از بدنه شمع می باشد. برای اطمینان از عمل عایق بندی ، عایق سرامیکی را فشرده کرده سپس سطح خارج آن را به وسیله ی شیشه لعاب می دهند.استفاده از لعاب شیشه به این دلیل است که لعاب شیشه باعث پوشانیدن منافذ و. جلوگیری از چسبیدن رطوبت و کثافات و در نتیجه جلوگیری از افت ولت می شود.

جنس عایق : 28% اکسید آلومینیوم-5.6%اکسید آهن- و در صد زیادی اکسید تیتانیوم

 

بدنه شمع: جنس آن از فولاد وظیفه ی آن محکم نگه داشتن شمع به بدنه ی سیلندر می باشد قسمت بالایی بدنه شمع دارای آچار خور شش گوش می باشد و قسمت پایین آن دارای رزوه می باشد که داخل سر سیلندر پیچیده می شود. بین بدنه ی شمع و سر سیلندر با استفاده از واشر درز بند، عمل آب بندی را انجام داده و از خروج مخلوط سوخت و هوا جلوگیری می شود.برای جلوگیری از بدنه ی شمع قسمت خارجی ان را با نیکل می پوشانند.

الکترود خارجی: این الکترود با مقطع مستطیل شکل بوده و به بدنه ی شمع متصل می باشد. به دلیل آن کهه به جهت تنظیم فاصله هوایی بین الکترود خارجی و الکترود مرکزی شمع، الکترود بدنه باید باید قابلیت خم شدن را داشته باشد، جنس آن را از آلیاژ کروم-نیکل می باشد.

الکترود مرکزی :معمولا هسته ی مرکزی آن از جنس مس می باشد به علت آن که فلز مس هادی خوبی برای جریان الکریسیته می باشد. هسته مرکزی را معمولا با آلیاژنیکل منگنز،نیکل کروم یا نیکل سیلیکن روکش می کنند.منگز و سیلیکن باعث مقاوم تر شدن الکرود در مقابل عوامل شیمیایی حاصل از انفجار(اسید سولفوریک ) می گردد، جنس هسته بعضی از شمع های گران قیمت از پلاتین یا نقره می باشد.

 

دسته بندی شمع ها بر اساس نحوه انتقال حرارت:دمای قسمتی از شمع که در درون اتاق احتراق قرار می گیرد بین 450 الی 850 درجه سانتی گراد می باشد، اگر کمتر از 450 درجه باشد شمع رسوب می گیرد و اگر بیشتر از 850 درجه باشد شمع بیش از حد گرم شده و باعث احتراق پیش رس می شود.لذا شمع بر اساس نسبت تراکم، دور موتور ، سیستم خنک کاری،نحوه ی پاشش سوخت، نوع سوخت و... انتخاب می شود.

    شمع ها را به طور کلی به سه دسته تقسیم می کنند:

1-  شمع گرم 2- شمع نیمه گرم 3-شمع سرد

شمع گرم:این شمع دارای سطح حرارت گیری زیاد بوده و سطح عایق سرامیکی درون محفظه احتراق حرارت زیادی را دریافت نموده و به آن شمع پایه بلند نیز گفته می شود شمع گرم برای موتور های سرد(موتور هایی که سیستم خنک کاری خوبی دارند، دور موتور پایین، سوخت نامرغوب)استفاده دارد.

شمع نیمه گرم : این نوع شمع دارای سطح حرارت گیری بیشتری نسبت به شمع سرد میباشد ،یعنی سطح عایق سرامیکی درون محفظه  احتراق بزرگتر می باشد و در نتیجه  حرارت بیشتری از احتراق مخلوط سوخت و هوا دریافت می کند.

شمع سرد: شمعی است که سطح عایق سرامیکی درون محفظه ی درون محفظه احتراق کوچک بوده و در نتیجه  حرارت کمتری از احتراق سوخت و هوا دریافت می کند و به شمع پایه کوتاه نیز گفته می شود.

 شمع سرد و گرم

 

 

 شمع سرد و گرم

همان طور که گفته شد اگر شمع در دمایی در حدود 450-850 درجه سانتی گراد کار نکند،دچار مشکلاتی می شود که در تصویر بال به خوبی نشان داده شده است.

یک سوالی که همیشه در مورد انواع شمع ها مطرح است ، این است که آیا شمع های چند الکترود در افزایش قدرت موثر هستند یا خیر؟

برای رسیدن به جواب یک سوال را باید مطرح کرد که آیا جریان الکتریکی می تواند در چندین جهت مختلف حرکت کند و از همه جالب تر که به طور مساوی بین این چند مسیر تقسیم شود جواب این سوال به روشنی خیر می باشد پس باید بدانیم که شمع اگر هزار الکترود هم داشته باشد جریان اکتریکی از الکترود مرکزی به یکی از انها شارش خواهد یافت و ما فقط شاهد یک جرقه خواهیم بود پس افزایش قدرت از لحاظ جرقه بزرگ تر منتفی است اما یک مسئله مطرح است که جریان الکتریکی همیشه کم مقاومت ترین مسیر را انتخاب می کند و این گونه شمع ها با آلودگی یک از الکترود ها الکترود دیگری جای آن را خواهد گرفت در نتیجه misfireکاهش خواهد یافت و در بهترین حالت یک هزارم قدرت موتور افزایش خواهد یافت که میزان محسوسی نخواهد بود اما این که این شمع ها عمر بیشتری دارند و نگه داری کمتری لازم دارند کاملا درست است.پس نتیجه میگیریم که افزایش قدرت فقط جنبه تبلیغاتی دارد و در واقعیت هرگز نمی تواند قدرت موتور خودروی شما را افزایش دهد.

برای تقویت موتور از طریق سیستم جرقه راه های زیادی توصیه می شود که اکثر آنها افزایش قدرت محسوسی را در پی ندارند ام روشی که در همه دنیا به عنوان یک راه کار عملی وموثر شناخته می شود به کار گیری سیستمmsd مباشد طرز کار این سیستم به این صورت است که در هر سیکل در زمان انتهای کورس تراکم که شمع باید جرقه تولید کند به جای تولید یک جرقه چندین جرقه پشت سر هم ایجاد می کند تعداد جرقه ها در دور های پایین حدود 20 عدد و دور ها بالا به حدود 3الی5 عدد کاهش پیدا می کند این سیستم بر روی تمام خودرو های مسابقات درگ وجود دارد و این خود نشان می دهد که  این سیستم در عمل قدرت موتور را افزایش می دهد افزایش 5 اسب بخاری در اکثر منابع آورده شده است و می توان به این عدد اعتماد کرد.

 سیستم msd

 

طول مدت جرقه:

طول مدت جرقه بستگی زیادی به نوع سیستم جرقه زنی دارد.مدت جرقه بر حسب هزارم ثانیه اندازه گیری می شود . مدت زمان متوسط برای تداوم جرقه 1.5 هزارم ثانیه می باشد. مدت زمان کمتر از 0.8هزارم ثانیه بسیار کوتاه و 2هزارم ثانیه و بیشتر خیلی طولانی می باشد. اگر طول مدت جرقه به میزان0.8 هزارم ثانیه دوام نیابد منجر به احتراق ناقص ، افزایش آلایندگی و کاهش قدرت می شود. در صورتی که طول جرقه خیلی طولانی شود(تقریبا 2 هزارم ثانیه)، الکترود های شمع خیلی سریع فرسوده می شوند(شبیه جوشکاری). افزایش طول مدت جرقه ممکن است نشانه ای از شمع دوده گرفته، کمپرس کم موتور یا کم بودن فیلر شمع باشد.

شمع با شیار جناغی:

این شمع ها برای اولین بار توسط کارخانه NGK ابداع گردید. به علت وجو شیار جناغی در وسط الکترود مرکزی ، مشکل عدم تداوم جرقه و خاموش شدن آن در مرکز وجود نداشته و منجر به پیشروی بهتر جبهه شعله از کنار ه ها می گردد.

 

در صورتی که عدم تداوم جرقه در بین الکترود های شمع به وقوع بپیوندد، حدودا در هر 1000 احتراق، بین 4تا 20 عدم احتراق(یا حتی بیشتر ) خواهیم داشت.

نکته: یکی از دلایل ضعف موتور های قدیمی زیاد شدن احتراق از دست رفته می باشد.

شمع

شمع با شیار جناغی

WWW.19SA.ir

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: