روش‌های لایه‌گذاری لاستیك خودرو
تعمیر پراید
تعمیر پراید سنسور اکسیژن سنسور میل بادامک بوش دنده دو شاخ کلاج جلو پنجره بوش کلاچ دیاگ صافی بنزین لنت ترمز استارت سوئیچ استارت
نگارش در تاريخ یک شنبه 4 اسفند 1392برچسب:, توسط دوست
روش‌های لایه‌گذاری لاستیك خودرو

تعداد لایه‌های لاستیك به نوع و مقدار بار روی آن بستگی دارد. مثلا در خودروهای سبک بین 2 تا 6 لایه و در خودروهای سنگین بیش از 14 لایه به کار می‌رود.


لایه‌های لاستیک در بین اجزای تشکیل دهنده آن
لاستیک‌ها به سه صورت لایه‌گذاری می‌شوند:
1. لایه‌گذاري مورب متقاطع
2. لایه‌گذاري مورب متقاطع منجیددار
3. لایه‌گذاری رادیال

لایه‌گذاری مورب متقاطع
 در این روش یک لایه با زاویه 25 تا 40 درجه نسبت به محور لاستيك قرار می‌گیرد و لایه دیگر با زاویه مشابه و قرینه روی لایه اول گذاشته می‌شود. به همین ترتیب لایه‌هاي بعدی یکی در میان با زاویه روی هم چیده می‌شوند.

لایه‌گذاری مورب متقاطع منجیددار
 این روش لایه‌گذاری عینا مانند روش مورب متقاطع است، با این تفاوت که لایه آج‌دار آن را که با سطح جاده تماس می‌گیرد، به وسیله منجید‌های با زاویه 20 تا 35 درجه تقویت می‌کنند. این عمل، مقاومت و استحکام لاستیك را بالا می‌برد.

لایه‌گذاری رادیال
 این روش لایه‌گذاری با دو نوع دیگر تفاوت دارد. در این روش لایه‌ها از یک سمت رینگ به سمت دیگر همراستا با محور کشیده می‌شوند. برای ایجاد استحکام و تقویت لاستیك، در این روش هم منجیدگذاری می‌کنند که زاویه آن نسبت به خط مرکزی بین 10 تا 30 درجه است.

لایه‌گذاری‌های مختلف لاستیكها
در روش مورب متقاطع، به علت زاویه نسبتا کوچکی که بین نخ‌های لایه‌گذاری شده و محور وجود دارد، نیروی اصطکاک کمی بین لایه‌ها و آج لاستیک ایجاد می‌شود و در نتیجه گرمای تولید شده در لاستیک چندان زیاد نیست. از این رو برای خودروهای پرسرعت مناسب است. افزون بر آن، مقاومت جانبی لاستیك نیز نسبتا زیاد است و تنها عیب آن، استهلاک نسبی زیادی است که در آج‌های لاستیک وجود دارد. در روش رادیال، به علت زاویه 90 درجه‌ای که بین نخ‌های لایه‌ها نسبت به محور لاستیک وجود دارد، مقاومت و استحکام خیلی زیادی در لاستیک به وجود می‌آید.
در لایه‌گذاری مورب متقاطع، دیواره جانبی لاستیک، بسیار محکم‌تر از لاستیک رادیال است. این استحکام را می‌توان در هنگام زیر بار قرار گرفتن لاستیك مشاهده کرد. لاستیك رادیال دارای دیواره‌ای نرم و ارتجاعی و لاستیک مورب متقاطع دارای دیواره‌ای سخت است. به علت نرمش زیاد لاستیک رادیال، تمایل آن به متورم شدن در زیر بار، زیاد است. این حالت یکی از معایب لاستیک‌های رادیال محسوب می‌شود. بهترین مزیت لاستیک رادیال آن است که با غلتش چرخ بر روی جاده، نخهای عرضی به سهولت در کنار هم می‌لغزند و کوچکترین مقدار ضریب اصطکاک در لایه‌ها ایجاد می‌شود و در نتیجه، گرمای تولیدی آن در سرعتهای بالا کم است.
باید دانست که لاستیک خنک میل به غلتش بهتری نسبت به لاستیک گرم دارد. ثانیا نیروی اصطکاک کمتری را در برابر نیروی موتور تولید می‌کند و لذا سوخت مصرفی موتور کاهش پیدا می‌کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: